A közösségi szolgálat: pedagógiai eszköz – „Illeszkedjen a diákok személyiségéhez”


A közösségi szolgálat: pedagógiai eszköz – „Illeszkedjen a diákok személyiségéhez”
Köznevelés, 2012-04-27, 68. évfolyam, 16. szám


Iskolai Közösségi Szolgálat – Service Learning (SL)


Az iskolai közösségi szolgálat múltját két szempontból érdemes megvizsgálni, és mindkét szempontot figyelembe kell venni a hazai módszertan megalkotásakor. Egyrészt fontos tudni, hogy az Egyesült Államokban, ahol a legnagyobb hagyománya van ennek a rendszernek, hogyan alakultak ki az úgynevezett Service-Learning Programok mind a középiskolákban, mind az egyetemeken, főiskolákon. Másrészt végig kell néznünk a magyarországi előzményeket.

A service-learning kifejezés iskolai közösségi szolgálatként szerepel az alábbi összefoglalóban.  Szolgálat-tanulás a szó szerinti fordítás, ám a közösségi szolgálat terjedt el Magyarországon, hiszen ilyen néven került be az új Nemzeti köznevelési törvénybe. A közösségi szolgálat előtt használjuk mégis az iskolai szót, mert így lehet hangsúlyozni, hogy az iskolai közösségi szolgálat éppannyira pedagógiai eszköz, mint szolgálat a társadalom számára.

Az Egyesült Államok

Az Egyesült Államokban a 80-as években kezdték bevezetni az iskolai közösségi szolgálat programokat középiskolákban egy kisebb oktatási reform részeként, mikor szembesültek azzal, hogy a fiatalok mennyire elidegenedtek az őket körülvevő közösségektől és a társadalom egészétől. Más korcsoportokhoz képest kevesebben szavaztak, kevesebb önkéntes munkát végeztek, és a fő céljuk az anyagi jólét elérése volt. Az iskolai közösségi szolgálat hatékony pedagógiai megoldásnak bizonyult, mivel miközben fejleszt olyan készségeket, mint a felelősségvállalás, részvétel, empátia, önbizalom és érzelmi intelligencia, egyben segíti a közösséget is, amelyben a fiatalok élnek.

1984-ben körülbelül 900.000 középiskolás diák vett részt iskolai közösségi szolgálat programokban, míg 1997-ben már 12.605.740.  A középiskolák több mint felében szerveznek valamifajta szolgálatot, és bizonyos államokban pontos tanulási célokkal kötelezővé is teszik az iskolai közösségi szolgálatot. Bár a kötelezővé tételt az USA-ban is éri az a kritika, hogy nem lehet kötelező, ami önkéntes, összességében a közvélemény helyesli a fiatalok szolgálati tevékenységbe való bevonását. (Billing, 2000)

A 90-es években kezdték kutatásokkal is alátámasztani ezt a pedagógiai módszert. Definiálták, hogy pontosan mit jelent az iskolai közösségi szolgálat, és ebben nagy szerepe volt Andrew Furco kaliforniai kutatónak. Service-Learning: A Balanced Approach to Experiantal Education című cikkében Furco több definíciót mutat, például a National Society for Experiental Education 1994-es definícióját: „service-learnig minden olyan jól felügyelt szolgálati tapasztalatszerzés, amiben a diákoknak tudatos tanulási céljaik vannak, és ami közben aktívan reflektálnak arra, amit a tanulnak.”. A cikk alapját azonban Robert Sigmon 1979-es definíciója adja, miszerint csak akkor beszélhetünk iskolai közösségi szolgálatról, ha nemcsak a kedvezményezett látja hasznát a szolgálatnak, hanem az is, aki végzi. Iskolai közösségi szolgálat akkor történik, ha egyensúlyban vannak a tanulási célok és a szolgálati eredmények.
 
Furco ennek az egyensúlynak az alapján különbözteti meg az iskolai közösségi szolgálatot az önkéntességtől, a közösségi szolgálattól (community service), szakmai gyakorlattól és terepgyakorlattól.

A 90-es évek végén számos olyan kutatáselemzés készült, ami már az iskolai közösségi szolgálat hatását vizsgálja. Hatásvizsgálatot úgy érdemes végezni, ha először tisztázva vannak a SL programok alapvető fontosságú elemei. Például bizonyos tanulási eredmények mérésekor fontos változóként figyelembe vennünk, hogy milyen hosszú volt a szolgálat; volt-e előkészítés és/vagy feldolgozás; a fiatal mennyire volt bevonva a szolgálati tevékenység kiválasztásába, megszervezésébe; közvetett vagy közvetlen volt-e a kapcsolat az adott társadalmi problémával a szolgálat során stb. Egy minőségi programnak tehát pontokba szedett követelményei vannak, és ezeknek a pontoknak az ismeretében tudjuk a program hatását vizsgálni. A pontok például a következők lehetnek:
-       Értelmes szolgálat: A szolgálati tevékenységnek legyen értelme, konkrét haszna, és illeszkedjen a diákok egyéniségéhez.
-       Tananyaghoz való kapcsolódás: A közösségi szolgálat tanulási célokat szolgál, amelyek éppúgy kapcsolódhatnak elméleti tárgyakhoz, mint a kompetenciafejlesztéshez.
-       Reflexió: A közösségi szolgálat során folyamatos reflexió kell, hogy történjen. A tanulóknak megfigyelniük és elemezniük kell a társadalomhoz való viszonyukat és saját magukat a feladatvégzés kapcsán.
-       Másság: A közösségi szolgálat elősegíti a másság elfogadását és a résztvevők közötti kölcsönös tisztelet fontosságának megértését.
-       Fiatalok véleménye: A közösségi szolgálat során nagy jelentősége van, hogy felnőtt felügyelete mellett a fiatalok maguk végzik a tervezést, a végrehajtást és a szolgálatból való tanulás értékelését.
-       Partnerség: A közösségi szolgálat együttműködő, kölcsönösen hasznos és közösségi igényre irányuló.
-       Fejlődéskövetés: A közösségi szolgálat résztvevőitől elvárják, hogy folyamatosan értékeljék a tevékenységek minőségét és azt, hogy mennyire sikerül elérni a kitűzött célokat, valamint felhasználni az eredményeket a fejlesztés és fenntarthatóság szempontjából.
-       Időtartam és intenzitás: A közösségi szolgálatnak olyan hosszúnak és intenzívnek kell lennie, hogy közösségi igényt oldjon meg, és elérje az előre megadott célokat. (National Youth Leadership Council, 2008)


Shelley H. Billing Research on K-12 School-Based Service-Learning: The Evidence Builds című cikkében elmondja azt is, hogy bár a 90-es években már számos kutatás, hatásvizsgálat jelent meg, de ezek még általában a tanulók saját visszajelzésein alapultak, nem vizsgálták kontroll-csoporttal a hatást, és nem előre meghatározott hipotézis alapján végezték a kutatásokat. Ennek ellenére az ezredfordulóra bizonyítottnak volt mondható, hogy egy minőségi SL program fejleszti az egyéni és szociális készségeket, az állampolgári felelősségvállalást, az iskolai teljesítményt, és segíti a tudatost döntést a diákok továbbtanulásával, karrierjével kapcsolatban.

A legfrissebb kutatások, így már nem önmagában a készségfejlődést bizonyítják, hanem azt vizsgálják, hogy ha egy program bizonyos módszertani elemeket tartalmaz, akkor az mennyiben változtat a tanulási eredményeken. Egy nemrég megjelent amerikai meta-analízis 62 közösségi szolgálati programot vizsgáló tanulmányt elemzett (Celio, Durlak, és Dymnicki, 2011). Egyrészt kimutatták, hogy azok a diákok, akik részt vesznek SL programban, összehasonlítva kontroll-csoporttal, jelentős fejlődést mutatnak öt területen:
-          önismeret és önbizalom,
-          az iskolához és tanuláshoz való hozzáállás,
-          állampolgári elköteleződés,
-          szociális készségek,
-          iskolai teljesítmény (0.27-0.43 mean effect).

Másrészt viszont aszerint is nézték a programok hatásait, hogy milyen módszertani gyakorlatot követett az adott program. Négy ilyen gyakorlatot néztek:
-          tananyaghoz való kapcsolódás,
-          diákok bevonása a döntésekbe,
-          kapcsolat a közösséggel és
-          reflexió.

Eredményül azt kapták, hogy kétszeres lett a hatás (0.17 helyett 0.35) azokban a programokban, ahol mind a négy módszertani gyakorlatot használtak azokhoz képest, ahol egyet sem.  Elgondolkodtató részeredmény viszont, hogy ha már egy gyakorlatot használtak, az 0.3-as változást hozott, nem lényegesen kevesebbet, mint ha kettőt, hármat vagy négyet alkalmaztak. A leggyakrabban használt módszertani gyakorlat a reflexió, így ennek a hatása tűnik a legnagyobbnak, de ez az eredmény a gyakorisággal is összefüggésben lehet.

Összességében az amerikai kutatók nagyon fontosnak tartják, hogy további kutatások szülessenek, annak érdekében, hogy jobban megértsük, hogy milyen feltételek kellenek ahhoz, hogy a diákok a lehető legtöbbet fejlődjenek a SL programtól.

Magyarország

Az iskolai közösségi szolgálat egyik elődje Magyarországon az úttörőmozgalom. A szocializmus ideje alatt lényegében minden iskolás gyermek tagja volt a Magyar Úttörők Szövetségének, és bár 1990 után az ezredfordulóig még majd’ százezer taggal működött a szervezet, az úttörőmozgalom megszűnése ’üresen’ hagyta az iskolák nagy részét közösségépítő foglalkozások és a másokért tevékenykedés szempontjából. Az elmúlt években nemigen került ennek az űrnek a helyére olyan pedagógiai módszer, ami arra nevelné a diákokat, hogy vállaljanak felelősséget, legyenek empatikusak, végezzenek feladatokat a közösség érdekében, akarjanak és tudjanak helyi problémákat megoldani. Az emlék, hogy a fiatalok közösségi szolgálatba való bevonása át volt itatva politikai ideológiával, nagyon megnehezíti a magyar fiatalok ilyen irányú készségfejlesztését.

A rendszerváltás után hamar kiderült, hogy attól, hogy demokratikus államformában élünk, még van mit tanulnunk a demokráciáról. Jogaink és kötelezettségeink ismeretén túl, számos készséget kell elsajátítaniuk a fiataloknak. Demokratikus készségeken értve: az önbizalmat, a részvételt, a felelősségvállalást, az együttműködést, az empátiát, az érzelmi intelligenciát, a kommunikációt, a döntéshozatalt, a problémamegoldást, a kritikus gondolkodást, a kreatív gondolkodást, a hiteles vezetői készségeket.

Az utóbbi 10-15 évben számos szervezet és szakember kezdett el az ifjúsági önkéntességgel és a közösségi szolgálat szakmai hátterének megalapozásával foglalkozni, mert felismerték, hogy ezáltal a fiatalok demokratikus készségeit fejlesztik. Galambos Henriette Rita: Öntsünk tiszta vizet a pohárba! című írásában ebbe a körbe sorol olyan állami, egyházi, alapítványi fenntartású iskolákat, civil szervezeteket, „mint például (a teljesség igénye nélkül) a budapesti Karinthy Frigyes Két Tanítási Nyelvű Gimnázium, a sárvári Tinódi Gimnázium, a Miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium, a Waldorf gimnáziumok, a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány, a Magyar Vöröskereszt Ifjúsági Tagozata, a Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány, az Önkéntes Központ Alapítvány és még sokan mások.[1]
Többek között a következő elnevezésű programok futnak iskolákban és civil szervezetekben: KEKSZkreativitás-erőbedobás-közösség-szolgálat (Karinthy Frigyes Két Tanítási Nyelvű Gimnázium, Budapest), miKsSZ (Berzsenyi Dániel Gimnázium, Budapest), szeretetszolgálat (Miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium), szociális karitatív munka (Waldorf iskolák), szociális témahét, élet a burkon kívül (Alternatív Közgazdasági Gimnázium), micve (Lauder Javne Zsidó Közösségi Iskola),  IKSZ − iskolai közösségi szolgálat (DIA), KÖSZI − Közösségi Szolgálat Iskolában (Kórházi Önkéntes Segítő Szolgálat Alapítvány), DECI − Debreceni civilek (KözPont Ifjúsági Egyesület, Debrecen) stb.
Az igény megjelent a felsőoktatásban is, több helyen diákok vagy diákszervezetek szerveznek ilyen típusú tevékenységeket, mint például a HAKÖSZ és a TEK a Corvinuson, a Zöld Egyetemi Kör a BME-n, az Add tovább! az ELTE Pedagógia Pszichológiai Karán, a Csatárlánc a Miskolci Egyetemen stb.
2011-ben a DIA által immáron 6. éve koordinált KöZöD! Önkéntes Fiatalok Napja elnevezésű országos programsorozaton 32 ezer fiatal regisztrált, és 220 településen szerveztek önkéntesen közösségi projekteket óvodák, iskolák, ifjúsági csoportok, baráti társaságok, egyetemi diákszervezetek. Ezzel a résztvevői számmal Magyarország a világ 3. legnépesebb programját nyújtotta az Önkéntes Fiatalok Világnapján.

Magyar fiatalok ezrei adnak rendszeresen vért, önkénteskednek sportegyesületekben, múzeumokban, kulturális rendezvényeken, nyári fesztiválokon, kórházakban és idősotthonokban, árvízi munkák során, gyűjtenek ruhát, élelmiszert, iskolaszert rászorulóknak, önkénteskednek itthon és külföldön. Igény tehát van rá, és amikor a feltételek adottak, a fiatalok mozdulnak. A felnőttek, a szakma dolga, hogy megfelelő körülményeket teremtsenek hozzá.

Nem előzmény nélküli tehát a kormányzat által kezdeményezett, és néhány civil szakmai szervezet és oktatási intézmény bevonásával előkészített TÁR(sadalmi) S(zolidalitás)-program, aminek keretében 2011 tavaszán több mint száz középiskolai közösségi szolgálati projekt valósulhatott meg országszerte.”  (Galambos, 2011)

Az ifjúságnevelés és az ifjúsági önkéntesség területén természetesen jelentős szerepe van a Magyar Cserkészszövetségnek (MCSSZ), melyet 1912-ben alapították, és az 1948-as betiltás után 1989-ben alakult újjá. A 2009. év végén az MCSSZ csapataiban 7160 cserkész tevékenykedett.
A Nemzeti köznevelési törvényben előírt 50 óra közösségi szolgálatnak előzménye továbbá a Nemzetközi Érettségi Program (International Baccalaureate – IB) is. A budapesti Karinthy Frigyes Gimnáziumba huszadik éve tehetnek a magyar diákok is nemzetközi érettségit.[2] A programot azzal a céllal támogatta a minisztérium, hogy hazánkban közvetlenül megismerhessük ezt a világ 141 országában elfogadott érettségi és kétéves felkészülési rendszert, amelynek követelményeiben ötvözték a különböző országok legjobb tapasztalatait. Így mintaként szolgálhat a magyar oktatás és vizsgáztatás fejlesztéséhez. Az IB küldetési nyilatkozatából kiderül, hogy „arra törekszik, hogy érdeklődő, jól felkészült és másokkal is törődő fiatalokká nevelje a diákokat, akik a kultúrák közti megértés és az egymás iránti tisztelet révén segítenek egy jobb és békésebb világot létrehozni. Az IB Szervezet (IBO) iskolákkal, kormányokkal és nemzetközi intézményekkel működik együtt, hogy igényes programokat fejlesszen a nemzetközi oktatás és a szigorú, következetes értékelési rendszer számára. Ezek a programok a világ minden táján arra bíztatják a diákokat, hogy legyenek olyan aktív, együttérző és egész életen át tanuló emberek, akik megértik, hogy a különbözőségeikkel együtt, másoknak is lehet igazuk.” Ennek az érettségi programnak kötelező részeleme 50 óra közösségi szolgálat, melynek pontosan meghatározott tanulási céljai vannak.[3]

A Karinthy Gimnáziumban az elmúlt 18 évben nemcsak a Nemzetközi Érettségit Programban részt vevő diákok számára kötelező a közösségi szolgálat, hanem minden kilencedikes és tízedikes tanulónak. Más-más formában, de még számos magyarországi iskolában működik a közösségi szolgálati program. Most azonban a törvény minden, körülbelül 1200 magyarországi érettségit adó középiskola számára kötelezővé teszi, „2016. január elseje után az érettségi vizsga bizonyítvány kiadásának feltétele 50 óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása.
Közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló,
szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása.”[4]

A törvény bevezetése nagyon sok gyakorlati kérdést vet fel és számos szakmai, elméleti kérdést is. A közösségi szolgálat, mint pedagógiai eszköz, nem lehet sikeres szakmailag felkészült pedagógusok, valamint egyértelmű útmutatók, módszertani segédletek és tanulási célok meghatározása nélkül. Ha ez utóbbiak nincsenek megfelelően kidolgozva, akkor a közösségi szolgálat kifejezetten árthat, csalódást okozhat mind a diákoknak, mind a pedagógusoknak, mind pedig a szolgálatot fogadó személyeknek, intézményeknek. Nagy a feladata és a felelőssége tehát a döntéshozóknak és a szakembereknek!





Irodalomjegyzék
Shelly H. Billing, (2000): Research on K-12 School-Based Service-Learning: The Evidence Builds. Phi Delta Kappan. May 2000. 658-664.
Andrew Furco, (1996): Service-Learning: A Balanced Approach to Experiential Education, Barbara Taylor, ed., Expanding Boundaries: Serving and Learning (Washington, D.C.: Corporation for National Service, 1996), 2-6.
K-12 Service-Learning Standards for Quality Practice. National Youth Leadership Council. 2008 URL: http://nylc.org/sites/nylc.org/files/files/Standards_Oct2009-web.pdf
Christine I. Celio, Joseph Durlak, Allison Dymnicki (2011): A Meta-analysis of the Impact of Service-Learning on Students. Journal of Experiental Education. 2011, Volume 34, No2. 164-181
Galambos Henriette Rita (2011): Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Taní-tani Online. tani-tani.info, 2011. szep. 08. − 22:09 URL: http://www.tani-tani.info/ontsunk_tiszta
Matolcsi Zsuzsa (2011): Kinek a dolga a társadalmi érzékenységre nevelés? Taní-tani Online tani-tani.info, 2011. szep. 30. − 20:55 URL: http://www.tani-tani.info/kinek_a_dolga
Iskolai Közösségi Szolgálat – TÁRS program. 2011. Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság által szerkesztett kiadvány


[1] http://iksz.i-dia.org/p/iskolai-modellek_09.html
[2] http://www.karinthy.hu/pages/ib/hu/
[3] http://www.svusd.org/hp_images/7245/D83928-NewCASCurriculum.pdf
[4] 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, Magyar Közlöny 162. szám, 2011. december 29.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése