Az iskolai közösségi szolgálat elmélete és gyakorlata
Köznevelés, 2012-04-27, 68. évfolyam, 16. szám
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT
ELMÉLETE
ÉS GYAKORLATA
„2016. január elseje után az érettségi vizsga
bizonyítvány kiadásának feltétele 50 óra közösségi szolgálat elvégzésének
igazolása.
Közösségi
szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát
szolgáló,
szervezett keretek között folytatott,
anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak
pedagógiai feldolgozása.”[1]
Az
Országgyűlés december 20-án elfogadta az új Nemzeti köznevelési törvényt, amely
körülbelül 1200 érettségit adó
középiskola számára kötelezővé teszi, hogy biztosítsa a sok angolszász iskola
pedagógiai programjában és a Nemzetközi Érettségi Programban (International
Baccalaureate – IB)[2] már régen
szereplő úgynevezett service-learninget (közösségi szolgálatból való tanulást).
A
törvény bevezetése nagyon sok gyakorlati és számos szakmai, elméleti kérdést is
felvet. Az alábbiakban a közösségi szolgálat definícióját, céljait, tanulási
eredményeit és módszertanát foglalom össze a Nemzetközi Érettségi Program és
más külföldi dokumentumok alapján, valamint a saját magyarországi
tapasztalataimat[3]
használva.
Mi az iskolai közösségi
szolgálat?
Az
iskolai közösségi szolgálat egy szervezett keretek között (iskolai osztály,
csoport, évfolyam, szakkör, diákönkormányzat) végzett tevékenység, amely a
helyi közösség érdekeit szolgálja. Ilyen lehet például
-
a szomszédos óvoda rozsdás kerítésének lefestése, udvari játékainak
rendbehozatala;
-
segítségnyújtás, műsor, beszélgetés egy idősek otthonában vagy gyermekotthonban;
-
kórházi játszóház szervezése beteg gyerekek számára;
-
a helyi park kitakarítása;
-
karácsonyi ajándékgyűjtő akció;
-
állatmenhelyen karbantartási munka végzése és kutyasétáltatás.
A
tevékenységeknek kettős célt kell szolgálniuk: a csoport / egyén nem csak tesz
valamit a köz javára, megold egy problémát és értéket teremt, hanem tanul az
együttműködésről, a konfliktuskezelésről, az empátiáról, a kreatív
gondolkodásról, a projekttervezésről, a döntéshozásról és a
felelősségvállalásról.
Fontos
a definíciónál azt megemlíteni, hogy nem szabad önkéntes munkáról beszélnünk az
iskolai közösségi szolgálat során. Így
is nehéz dolgunk lesz azzal, hogy ezt a kötelező feladatot ne tehernek érezzék
a diákok (erről a módszertan résznél lesz majd szó), ne keveredjünk a „kötelező
önkéntesség” ellentmondásába!
Pedagógiai eszköz
Nagyon
fontos tehát, hogy úgy gondolkozzunk az iskolai közösségi szolgálatról, mint
egy pedagógiai eszközről. Mindannyiunknak tudnunk kell, pedagógusoknak és a
tanulóknak egyaránt, hogy a diákok szolgálati tevékenységének tanulási haszna
is van. Fejleszti a személyes és szociális kompetenciákat, és így bizony
nélkülözhetetlen kiegészítője az elméleti tárgyaknak (academic subjects).
Kiegészítője abban az értelemben, hogy olyan tudást kapnak a diákok a közösségi
szolgálaton keresztül, amelyekhez az iskolapadban nincs lehetőségük hozzájutni.
Tapasztalati
tanulás
A
tapasztalati tanulás sokkal több, mint maga a tevékenység: a tervezés, a
cselekvés, a megfigyelés és a reflektálás mind elengedhetetlen, hogy a
legtöbbet hozzuk ki a tapasztalatból, tudatosítsuk az eseményeket. Ré
A
tapasztalati tanulás előnyei többek között a következőek.
A
tanulók:
•
valódi élethelyzetekben alkalmazzák a tudományos ismereteket, szociális és
személyes készségeket,
•
igazi hasznot nyújtanak saját maguk és mások számára,
•
megtapasztalják, hogy képesek pozitív változást előidézni,
•
olyan döntéseket hoznak, amelyeknek igazi, nem feltételezett eredményei lehetnek,
•
fejlesztik problémamegoldó képességeiket,
•
megtanulják, hogy felelősséggel és elszámoltathatósággal tartoznak a cselekedeteikért.
Miért?
A
közösségi szolgálat lehetővé teszi a tanulók számára, hogy fejlesszék személyes
és szociális kompetenciáikat a közvetlen tapasztalati tanuláson keresztül.
Ugyanakkor fontos ellensúlyt jelent a középiskola egyéb tantárgyi elvárásaival
szemben. A megfelelő közösségi szolgálati projektnek kihívásnak és élvezetesnek
kell lennie, személyes utazásnak önmagunk felfedezéséhez. Minden egyes tanuló
máshonnan indul, és ezért mások a célkitűzései és szükségletei, de sokak
számára a közösségi szolgálati tevékenységek olyan fontos tapasztalatokat
rejtenek, amelyek képesek megváltoztatni az életüket.
A
közösségi szolgálat célja olyan tanulók nevelése, akik:
•
reflektív gondolkodók − megértik saját erősségeiket és korlátaikat, célokat
határoznak meg, és stratégiákat dolgoznak ki személyes fejlődésük érdekében
•
elfogadják az új kihívásokat és az új szerepeket
•
tudatában vannak annak, hogy közösségek tagjaiként felelősséggel tartoznak
egymásért és a környezetért
•
aktív résztvevői hosszabb, együttműködésen alapuló projekteknek
•
kiegyensúlyozottak − fontosnak tartanak, és képesek élvezni számos tevékenységi
formát, beleértve az intellektuális, fizikai, kreatív és érzelmi tapasztalatokat.
A közösségi szolgálatból való tanulás tudományosan bizonyított
előnyei többek között a következők:
•
növeli a tanulók kockázatvállalási hajlandóságát
• fejleszti a tanulók kommunikációs és
kapcsolattartási képességeit
• támogatja a különböző tanulási stílusokat
• lehetővé teszi minden tanuló számára, hogy
eredményeket érjen el, vagyis megtapasztalja a közvetlen, konkrét sikert
•
ösztönzi a metatanulást (a tanulásról való tanulást)
Egy nemrég megjelent amerikai meta-analízis 62 közösségi
szolgálati programot vizsgáló tanulmányt elemzett, és kimutatta, hogy azok a
diákok, akik részt vesznek ilyen programban, összehasonlítva kontroll-csoporttal,
jelentős fejlődést mutatnak öt területen:
·
önismeret,
önbizalom,
·
az iskolához
és tanuláshoz való hozzáállás,
·
állampolgári
elköteleződés,
·
szociális
készségek,
·
iskolai
teljesítmény.
Tanulási eredmények
Érdemes még megnézni a Nemzetközi Érettségi
Programban, hogy mi az a 8 tanulási eredmény, amit elvárnak a tanulóktól a
közösségi szolgálat elvégzése után.
A
tanulási eredményeket megkülönböztetik az értékeléstől, mert az előbbieket nem
skálán mérik. Az iskola igazolása arról, hogy az egyes tanulók teljesítették a
követelményeket, egyszerűen attól függ, hogy elérték-e ezeket az eredményeket.
A
tanulóknak bizonyítaniuk kell, hogy a szolgálati tapasztalatok eredményeképp:
• jobban
tudatában vannak annak, hogy mik az erősségeik és mik a fejlesztendő területek
Képesek
úgy tekinteni magukra, mint akiknek különböző készségeik és képességeik vannak,
némelyik fejlettebb, mint a többi, és tudatában
vannak annak, hogy döntést hozhatnak arról, hogyan akarnak előrelépni.
• új kihívásokat vállaltak
Új
kihívás lehet egy addig ismeretlen tevékenység vagy egy meglévő tevékenység
körének kiszélesítése.
• tevékenységeket terveztek és kezdeményeztek
A
tervezés és kezdeményezés gyakran másokkal együttműködésben történik. Ez
bemutatható olyan tevékenységeken, amelyek nagyobb projektek, például a helyi közösségben folyó iskolai tevékenységek
részét képezik, valamint kisebb, tanulók irányította tevékenységeken.
• másokkal együttműködve tevékenykedtek
Az együttműködés sok
különböző tevékenységben megmutatható. Számos tevékenység a társaikkal éppúgy
együttműködést kíván, mint a kedvezményezettekkel.
• kitartóak és elkötelezettek voltak
tevékenységeik során
Ez legalábbis azt jelenti,
hogy a tanulók rendszeresen részt vesznek a programokban, és kiveszik a
részüket a tevékenységek során felmerülő problémák kezeléséből.
• globális
jelentőségű témákkal foglalkoztak
A
tanulók részt vehetnek nemzetközi projektekben is, de számos olyan globális
kérdés van, amelyekkel kapcsolatban helyi vagy nemzeti szinten is tenni lehet (például a környezet-szennyezéssel, az idősek gondozásával
kapcsolatos tevékenységek).
• elgondolkodtak tevékenységeik erkölcsi
vonatkozásairól
Majdnem
minden szolgálati tevékenység során felmerülnek erkölcsi kérdések (például a közösségi szolgálatban résztvevő személyekkel való kapcsolatok
terén). Az erkölcsi kérdésekről való elgondolkodás különböző módokon
bizonyítható, például naplóbejegyzéseken és a tanácsadókkal folytatott
beszélgetéseken keresztül.
• új
készségeket fejlesztettek ki
Ahogy
az új kihívások, az új készségek is olyan tevékenységeken keresztül mutathatók
be, amelyeket a tanulók korábban nem végeztek,
vagy amelyek terén új tudásra tettek szert.
Mind
a nyolc eredményt igazolni kell. Némelyiket többször is igazolni lehet
különböző tevékenységek esetében, de a teljesítéshez az szükséges, hogy legyen bizonyíték minden egyes eredményre.
Hogyan?
A
jobb tanulási eredmények érdekében a közösségi szolgálati programokban dolgozó
szakemberek kidolgoztak 8 pontot, amit érdemes szem előtt tartanunk, ha
minőségi programot szeretnénk nyújtani a diákoknak.
·
Értelmes szolgálat
A szolgálati
tevékenységnek legyen értelme, (lásd fenn) és illeszkedjen a diákok
egyéniségéhez.
·
Tananyaghoz való kapcsolódás
A közösségi
szolgálat tanulási célokat szolgál, amelyek éppúgy kapcsolódhatnak elméleti
tárgyakhoz, mint a kompetenciafejlesztéshez.
·
Reflexió
A közösségi szolgálat
során folyamatos reflexió kell, hogy történjen. A tanulóknak megfigyelniük és
elemezniük kell saját magukat és a társadalomhoz való kapcsolatukat.
·
Másság
A közösségi szolgálat
elősegíti a másság és a résztvevők közötti kölcsönös tisztelet fontosságának
megértését.
·
Fiatalok véleménye
A közösségi
szolgálat során nagy jelentősége van, hogy felnőtt felügyelete mellett a
fiatalok maguk végzik a tervezést, a végrehajtást és a szolgálatból való
tanulás értékelését, szinte teljesen önállóan.
·
Partnerség
A közösségi
szolgálat kölcsönösen hasznos, együttműködésre és közösségi igényre irányuló
tevékenység.
·
Fejlődéskövetés
A közösségi
szolgálat résztvevőitől elvárják, hogy folyamatosan értékeljék a tevékenységek
minőségét és azt, hogy mennyire sikerül elérni a kitűzött célokat, valamint
felhasználni az eredményeket a fejlesztés és fenntarthatóság szempontjából.
·
Időtartam és intenzitás
A közösségi
szolgálatnak, olyan hosszúnak és intenzívnek kell lennie, hogy közösségi igényt
elégítsen ki (vagy problémát oldjon meg), és elérje az előre megadott célokat.
Továbbá,
megint a Nemzetközi Érettségi Programból idézve:
Ahhoz,
hogy fejlessze a tanulókat, a tevékenységeknek
• valódi, célzott
tevékenységeknek kell lenniük, mérhető eredményekkel,
• személyes kihívást kell
jelenteniük − a feladatoknak megvalósíthatóknak kell lenniük és fejleszteni
kell a tanulókat,
• olyan gondolkodási
folyamatokat kell tartalmazniuk, mint a tervezés, felülvizsgálat és beszámolás
• magukban kell foglalniuk
az eredmények és a személyes fejlődés elemzését.
Létfontosságú, hogy a szolgálati tevékenységnek
tanulási haszna legyen a tanulók számára, máskülönben nem nevezhető
tapasztalati tanulásnak, és nem tarthat igény a tanulók idejére sem. Kerülendők
tehát az önmagáért való, ismétlődő tevékenységek, valamint a valódi felelősség
nélküli „szolgálat” (mint az idehordjuk, visszahordjuk, Örkény Istvánnal
szólva, „dobozolás”). A diákokat gazdagító tanulási haszon teljességgel
összeegyeztethető azzal a követelménnyel, hogy a közösségi szolgálatnak fizetés
nélkülinek és önkéntesnek kell lennie.
Az egyik fő alapelv, miszerint a közösségi tevékenységben részt vevő összes szereplő jogait, méltóságát és autonómiáját tiszteletben kell tartani, többek között azt jelenti, hogy azoknak a szükségleteknek a meghatározása során, amelyekre a közösségi tevékenység irányulni fog, előzetesen egyeztetni és folyamatosan konzultálni kell az érintett közösséggel vagy személlyel. Ez a megközelítés, amely az együttműködésen alapul, maximalizálja mind a fogadó fél számára nyújtott potenciális előnyöket, mind a tanulók tanulási lehetőségeit.
Ideális esetben az előzetes egyeztetés és konzultáció a tanulók személyes részvételével történik. Amennyiben ez nem lehetséges, az iskoláknak megfelelő partnereket és közvetítőket kell bevonniuk, például NGO-kat (nem kormányzati szervezeteket), és mindent meg kell tenniük annak biztosítása érdekében, hogy a szolgálat megfelelő legyen, és a tanulók megértsék munkájuk emberi következményeit mind az egyénekre, mind a közösségekre nézve.
Módszerek/ről
A
szolgálati tevékenységet lehet csoportban
és egyénileg is végezni. Szerencsés
megoldás, ha egy tanuló mindkét fajtában részt vesz. A csoportban (akár egész
osztállyal/osztályokkal) végzett tevékenységnek csapatépítő hatása különösen
fontos.
A
szolgálati tevékenységek időtartamukban
is különböznek, valamint abban is, hogy milyen mértékű elkötelezettséget várnak
el a tanulótól.
Fontos,
hogy a diákok dönthessenek arról
(akár egyénileg akár csoportban), hogy milyen szolgálati tevékenységben
szeretnének részt venni. Övék legyen a kezdeményezés, a tervezés, a
lebonyolítás és a reflexió feladata is. A kötelező részvétel sokkal
természetesebbé és elfogadhatóbbá válik a fiatalok számára, ha a döntések és a
felelősség az ő kezükben van.
Elengedhetetlenek
tehát a tevékenységre felkészítő órák.
„Ezeken nemcsak arról van szó, hogy hogyan is menedzselünk egy közösségi
projektet, hogyan kommunikálunk hatékonyan stb., hanem arról is, hogy hová megyünk,
ott kikkel fogunk együtt dolgozni, milyen dolgokra kell majd különösen
odafigyelni stb. Sok esetben nehéz sorsú
emberekkel vagy nehézségekkel küzdő intézményekkel találkoznak a diákok, és
mivel célunk nem az elrettentés, hanem éppen a hasznos jelenlét és segítés
feltételeinek a megteremtése, mindannyiunk érdeke a várható problémák alapos
felmérése, és a megoldásukra való részletes felkészítés. Éppen ilyen fontos a
közösségi szolgálati tevékenység után az ún. feldolgozó óra, amely során
felnőtt irányításával beszélik meg, dolgozzák fel az élményeket. Ennek
elmulasztása sok esetleges értetlenséget és problémát hagyhat tovább „erjedni”,
és ezért komoly feszültség forrása lehet.” (Galambos, 2011)
A reflexió,
feldolgozás többféleképpen történhet, de az alapokban megegyeznek.
Minden tevékenység után megkérdezhetik maguktól a diákok:
·
Mit terveztem csinálni?
·
Mit csináltam?
·
Mik voltak az eredmények
számomra, a csapat számára, akivel dolgoztam és mások számára?
A
nehézségek a lehetséges válaszok komplexitásából adódnak.
Különböző
embereknek különböző fajtájú reflexió működik:
·
nyilvános vagy bizalmas
·
egyéni vagy megosztott
·
objektív vagy szubjektív
Történhet szóban a reflexió. Van, hogy egy
osztály körben ülve értékeli a tapasztalatokat, van, hogy kis csoportban
beszélgetnek a diákok, van, hogy az egész iskola előtt mesélik el az
élményeiket, tanulságaikat. Van, hogy a tanuló a pedagógussal kettesben beszéli
át a felmerülő problémákat, esetleges félelmeket éppen úgy, mint a sikereket,
örömöket.
Írásban is történhet a reflexió, de
természetesen ahhoz is érdemes valamilyen keretet és útmutatót adni.
Az
fenti három kérdésen túl megkérdezhetjük például, hogy
·
hogy érezték magukat,
·
mit éreztek, tapasztaltak,
·
mi volt a véleményük a
tevékenységről,
·
mit jelentett nekik a
tevékenység,
·
milyen értéke volt a
tevékenységnek,
·
mit tanultak a
tevékenységből, és hogyan lehetne ezt a tudást (például egy perspektívaváltást)
más helyzetben is alkalmazni.
A
szóbeli és az írásbeli reflexiókat kiegészíthetik fényképek vagy
videofelvételek.
Az
előkészítésben és a feldolgozásban természetesen kulcsfontosságú szerepe van az
ezért felelős pedagógusnak.
Lehetséges tevékenységek
A
tevékenységek sokszínűsége és egyedisége abban a tényben gyökeredzik, hogy
minden iskolánál, minden közösségnél mások a körülmények, mások a problémák,
más szervezettel, intézménnyel állnak kapcsolatban, így különböző megoldásokat
fognak találni az adott közösségi igényre, tehát minden szolgálati tevékenység
kicsit különböző.
Az
alábbiakban lehetséges szolgálati tevékenységet sorolok fel:
Gyerekotthon: játszóház, kézműves
foglalkozás, arcfestés, mézes sütése, foci, kosárlabda és egyéb sport, mese,
zene előadás, rendszeres korrepetálás.
Idősek otthona: műsor, beszélgetés
általában az életükről vagy egy konkrét időszakról (élő történelemóra),
kártyázás, sakkozás, közös sütés-főzés.
Idősek
segítése saját otthonukban is lehetséges.
Graffiti mosás: iskola vagy
más épület falának tisztítása.
Állatmenhely: kutyasétáltatás,
kennel takarítás
Iskola, óvoda, kórház: kerítésfestés,
parkrendezés, virágültetés
Szemétszedés
Fogyatékkal élők: kézműves
foglalkozás (festés, rajzolás, zenehallgatás)
Kapcsolda: A program során
fogyatékos gyermekek töltenek el egészséges gyermekekkel egy napot az
egészségesek iskolájában. A középiskolások vendégül látják őket, és közös
programokon, mint kézművesség, tánc, sportprogramok, vetélkedők vesznek részt.
A program megvalósulásával mindenki nyer: a segítségre szorulók elfogadást és
törődést, az egészségesek szeretetet és az emberi értékek fontosságának
megtapasztalását a külsőségek túlhangsúlyozása helyett.
Vakok és gyengén látók: közös
páros sorverseny, zene, Braille-írás tanítás (ahol a vak taníthat)
"Fuss a fényben":
futóverseny vakok és gyengénlátók számára
Ki?
Ahhoz,
hogy egy iskolában megfelelő minőségű és változatosságú közösségi szolgálati
program működjön, mindenképpen szükségesek
·
megfelelő anyagi és humán erőforrások,
·
a programért felelős és szakmailag felkészült
pedagógusok,
·
támogató iskolavezetés és tanári kar.
A program
sikerének kulcsa a koordinátor
személye. Nagyobb iskola esetén a koordinátoron kívül szükség van még segítő tanárokra, akik egyéni tanáccsal
és támogatással segítik a diákokat. Ez
komoly csapatmunkát igénnyel a programért felelős tanároktól és lényegében az
egész tanári kartól.
Nagyon
fontos a szülők teljes körű
tájékoztatása és esetleges bevonása a szolgálati tevékenységek tervezésébe,
megvalósításába. Tájékoztatni és bevonni is érdemes továbbá a helyi közösség különböző tagjait is
(pl. az önkormányzat munkatársát).
Amennyiben
valamilyen szervezetnél vagy
intézménynél történik a szolgálati tevékenység, akkor ott is szükség van
egy koordinátorra. Mindkét fél (a
fogadó és a szolgálatot végző) felkészítése, a tevékenység előkészítése mindkét
oldalon, valamint a folyamatos kommunikáció elengedhetetlen egy sikeres program
során.
Végül pedig a legfontosabb, hogy a diákoknak
a program elején meg kell érteniük, hogy személyes céljuk legyen a szolgálati
tevékenységgel. Ők kell, hogy megtervezzék és végigcsinálják a szolgálatot,
valamint reflektálniuk kell arra, amit tanultak a programból. Természetesen a
tanárok segítik a munkájukat, de a tanulási eredményekkel is ők maguk fognak
majd elszámolni. Az élmények pedig az ő személyiségüket gazdagítják!
Matolcsi Zsuzsa
Felhasznált
irodalom
Christine I. Celio, Joseph Durlak, Allison Dymnicki
(2011): A Meta-analysis of the Impact of Service-Learning on Students. Journal
of Experiental Education. 2011, Volume 34, No2. 164-181
Diploma Programme. Creativity, action, service guide
for students graduating in 2010 and thereafter. International Baccalaureate
Organization, Cardiff, Wales GB, 2008
URL: http://www.svusd.org/hp_images/7245/D83928-NewCASCurriculum.pdf
Galambos
Henriette Rita (2011): Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Taní-tani Online.
tani-tani.info, 2011. szep. 08. − 22:09 URL:
http://www.tani-tani.info/ontsunk_tiszta
K-12
Service-Learning Standards for Quality Practice. National Youth Leadership
Council. 2008 URL:
http://nylc.org/sites/nylc.org/files/files/Standards_Oct2009-web.pdf
[1] 2011. évi CXC. törvény a nemzeti
köznevelésről, Magyar Közlöny 162. szám, 2011. december 29.
[2]
A világ 141 országában a
legrangosabb egyetemek által is felvételiként elfogadott vizsgarendszer. http://www.karinthy.hu/pages/ib/hu/
[3]
A Demokratikus Ifjúságért Alapítványnál az Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ)
nevű programot vezettem. http://www.i-dia.org/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése