Demokratikus Ifjúságért Alapítvány IKSz hírlevelét olvassák/olvassátok, ami soha nem volt még annyira aktuális, mint ezekben a napokban. Történt ugyanis, hogy 2009-ben, 10 évi – az ifjúsági önkéntesség és a fiatalok demokratikus készségfejlesztése terén végzett munkánk összegzéseképpen megfogalmaztuk egy vágyunkat, ami nagyjából úgy hangzott, hogy: szeretnénk, ha Magyarországon minden középiskolás fiatal legalább egyszer megtapasztalhatná a másokért történő önzetlen tevékenykedés örömét az iskolai közösségi szolgálaton keresztül. Mi akkor a közösségi szolgálatot olyan pedagógiai eszköznek tekintettük, ami a megfelelő feltételrendszer megléte mellett határtalan fejlődési lehetőséget biztosít a résztvevők számára, valamint hosszú távon hozzájárul a társadalmi szolidaritás és együttműködés erősödéséhez, és a fiatalok aktív állampolgári kompetenciáinak folyamatos fejlesztéséhez.
Ezt ma sem gondoljuk másként,
amikor az iskolai közösségi szolgálat már minden olyan középiskolás számára
kötelező, aki 2016 májusától kezdve sikeres és érvényes érettségi vizsgát kíván
tenni. Bár a mi konkrét javaslatunk arról szólt, hogy a középiskolákat és a
pedagógusokat jó példákkal, és megalapozott szakmai segítséggel támogatva
tegyük minél több középiskolás számára vonzóvá ezt a tevékenységet, és a
vonzóvá tétel egyik módszere legyen az érettségihez a 100 plusz pontból 10
megszerezhető pont (10%) abban az esetben, ha a diák megfelelő módon igazolja,
hogy valóban részt vett iskolai közösségi szolgálati tevékenységben. Így
lehetőség lett volna a folyamatos felkészülésre, a hazai és külföldi jó példák
széles körben történő megosztására, valamint arra, hogy fokozatosan épüljön a
rendszer. Tudtuk azt is, hogy nem a nulláról kellett volna kezdeni, hiszen
2011-ben már legalább 2-300 középiskolában valósult meg a közösségi
szolgálathoz köthető tevékenység, de néhány kivételtől eltekintve ezek egy-egy
elkötelezett pedagógus lelkesedésén és vállalásán múltak, nem álltak össze
rendszerekké, nem feltétlenül épültek be a pedagógiai programba valamint nem
feltétlenül váltak a tantestület közös kincsévé, és semmiképpen sem érték el a
teljes iskolai népességet.
Most, 2012 őszétől az iskolák
és a diákok számára a közösségi szolgálat kötelező, az érettségi bizonyítvány
kiállításának egyik feltétele. Az a diák, aki nem teljesíti azt a bizonyos 50
órát, az nem is álmodhat érvényes érettségiről. Ez évente több tízezer diákot
és több ezer pedagógust érint, nem beszélve az együttműködő partnerek sokaságáról.
Ez sajnos nem a legszerencsésebb indítása egy olyan programnak, aminek a
célkitűzéseivel a pedagógusok, a szülők, a fogadószervezetek, sőt, a diákok
maguk is egyetértenek abban az esetben, ha értik a lényegét. És ehhez idő,
türelem, rengeteg szakmai munka kell. Ez a munka azonban nem végződhet csupán
önkéntes alapon, ehhez a munkához jól képzett, tapasztalt szakemberek
folyamatos munkája szükséges, és nem utolsósorban egy széles körű társadalmi
párbeszéd, amely során az összes szereplő a helyére tudja tenni a
kezdeményezést, és megtalálja benne a saját helyét, szerepét.
Ezzel a hírlevéllel, éppúgy, mint szervezetünk minden más tevékenységével,
programjával és kezdeményezésével ahhoz kívánunk hozzájárulni, hogy az iskolai
közösségi szolgálat hozzájáruljon a részvételi demokráciában felelősen élni,
dolgozni, és döntéseket hozni képes fiatalok tapasztalati tanulási folyamatának
támogatásához. Együtt talán menni fog.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése