„Úgy gondolom, izgalmas lesz
számukra megtapasztalni olyan helyzeteket, amelyekbe egyébként nem kerülnének,
izgalmas lesz annak megélése, hogy ők maguk is tehetnek valamit azért, hogy a
világ jobb, élhetőbb legyen mindenki számára.”
Interjú
Sárkányné Lengyel Máriával, a pécsi Leőwey Klára Gimnázium
igazgatóhelyettesével
Igazgatóhelyettesként hogyan
gondolsz az iskolai közösségi szolgálatra?
Amikor a
köznevelési törvényben először találkoztam a közösségi szolgálat kötelező
bevezetésének szándékával, bevallom, bizony megrettentem. A pécsi Leőwey Klára
Gimnázium nagy létszámú iskola, évfolyamonként 200 diákunk van, akik számára a
szolgálat megszervezése és a diákok által teljesített órák korrekt
adminisztrálása - sok egyéb munkánk mellett - nem tűnt egyszerű feladatnak.
Hárman
vagyunk az iskolavezetésben, senki nem kért fel arra, hogy összefogjam,
koordináljam a közösségi szolgálatot, a feladat egyszerűen megtalált és ezt
egyáltalán nem bánom, mert folyamatosan gazdagodom én magam is általa. Már
egyáltalán nem csak a kötelezően elvégzendő feladatot látom benne, hanem a
közösségi szolgálat adta pedagógiai lehetőségeket is.
Kezdeti
félelmeim eloszlatásában és az iskolai szervezés elindításában sokat segített a
Demokratikus Ifjúságért Alapítvány Pécsett szervezett harminc órás tanfolyama,
melyre önként jelentkeztem, hogy minél többet megtudjak a közösségi szolgálat
tartalmáról.
A Ti iskolátokban voltak ennek
előzményei?
Iskolánkban
eddig sem volt ismeretlen az önkéntesség. Sok diákunk évek óta aktívan
bekapcsolódik a Máltai Szeretetszolgálat által működtetett Jelenlét programba, mely a Pécs határában, György Telepen élő roma
családok megsegítését végzi. Rendszeresen indulnak tanulóink jótékonysági
futóversenyeken, tolmácsolnak civil szervezetek nemzetközi rendezvényein, de
számtalan gyűjtési akciót is lebonyolítottunk már és részt vettünk a 72 óra kompromisszumok nélkül programban
is.
Hol tartotok most?
Büszkén
mondhatom, hogy sok minden történt ez ügyben a Leőweyben. Mindenki, a tanárok,
szülők és diákok egyaránt tudnak a közösségi szolgálatról és arról, hogy ez a
Leőweyben hogyan valósul meg. Úgy gondolom, nálunk egy diák sem aggódik amiatt,
hogy hogyan tudja majd teljesíteni az érettségi megszerzésének feltételeként
szabott 50 óra közösségi szolgálatot.
Fontosnak
tartom elmondani azt is, hogy nem hangsúlyozzuk a szolgálat kötelező jellegét,
hanem annak a diákok személyiségének fejlődésére gyakorolt pozitív hatásait
emeljük ki, úgy motiváljuk kollégáimmal együtt a diákokat, hogy ne teherként,
hanem élményként éljék meg a közösségi szolgálatot.
A
szervezőmunkát rajtam kívül hét, az ügy mellett elkötelezett kolléga segíti, ők
egy-egy terület felelősei, akik folyamatosan keresik a pécsi és Pécs környéki
lehetőségeket diákjaink számára, előkészítik az együttműködési megállapodások
megkötését a különböző szervezetekkel, felkészítik a tanulókat az általuk
választott konkrét feladatra, fizikálisan és lelkileg is kísérik őket
mindvégig.
Nagy
örömünkre december elejéig 120 diákunk kezdte meg a Leőwey Klára Gimnáziumban a
közösségi szolgálat teljesítését a legkülönbözőbb területeken, pl. a Misina
Állatmenhelyen, részt vesznek a Normandia Lions Klub több programjában, sokan
általános iskolásokat korrepetálnak, dolgoznak a pécsi sportrendezvényeken,
vagy éppen iskolánk nyugdíjasainknak segítenek eligazodni az informatika
világában a Kattanj rá! – új iskolai
programban.
Jelenleg
további 6-7 szervezettel folyik az együttműködési megállapodás előkészítése.
Véleményed szerint mik lesznek a
nehézségek a megvalósítás során?
Szeretném,
ha a kezdeti lendületünk és lelkesedésünk töretlen maradna, ha sem mi, a
pedagógusok, sem a civil szervezetek sem fáradnának bele a diákokkal való
foglalatosságba. Nem szabad hagynunk, hogy a program kiüresedjen, hogy
kialakuljon a „lepapírozás” gyakorlata, mert ennek híre rossz hatással lenne
azoknak az iskoláknak a diákjaira, ahol jól működik a közösségi szolgálat.
Pedagógiai
kihívás lesz számunkra motiválni a kevésbé szorgalmas diákokat is, rábírni őket
kötelezettségük teljesítésére.
Szerinted mi az iskolai közösségi
szolgálat legizgalmasabb része a diákok számára?
A diákok az
iskolában zárt közösségben élnek, a világ problémáitól gyakran elzártan. A
közösségi szolgálat kihívás a számukra, hiszen olyan társadalmi rétegek
képviselőivel találkozhatnak személyesen, betegekkel, öregekkel, mély
szegénységben élőkkel, akikről jobb esetben csak a médiában olvastak, láttak
tudósításokat. Úgy gondolom, izgalmas lesz számukra megtapasztalni olyan
helyzeteket, amelyekbe egyébként nem kerülnének, izgalmas lesz annak megélése,
hogy ők maguk is tehetnek valamit azért, hogy a világ jobb, élhetőbb legyen
mindenki számára.
Milyen tanácsokat adnál olyan
iskolavezetőknek, akik most kezdenek gondolkodni az első lépéseken?
Minél előbb
vágjanak bele, semmiképpen ne késlekedjenek! Meg fogják tapasztalni, hogy a
diákok nyitottak az iskola kezdeményezésére, biztos
vagyok benne, hogy mindenhol vannak olyan tanulók, akik eddig is végeztek önkéntes
munkát, csak éppen nem tudtak róla tanáraik.
Az iskola
feladata a diákok komplex személyiségfejlesztése, melynek kiváló eszköze lehet
a közösségi szolgálat, hiszen a gyakorlati tanulás, a személyes megtapasztalás,
az élmények sok olyan készséget, képességet, kompetenciát fejlesztenek, amelyek
gazdagítják tanítványainkat, hozzásegítik őket ahhoz, hogy emberségben
gyarapodjanak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése