Kitekintés



Bill Hilt: Egy sikeres iskolai modell a tudatos állampolgárság fejlesztésére közösségi szolgálaton keresztül

Bill Hilt társadalomismeret tanár az USA-ban, Toledoban, Ohio államban, és egyben a helyi Project Citizen, itthon Civitas (www.civitas.hu) nevű szervezet tagja. Írása hetedikes osztályával végzett munkájának összegzése.

 „Most már tudom, hogy életem végéig fogok önkénteskedni. Jó érzés tenni valamit másokért.” Ezek voltak a 2012-es tavaszi félévvel kapcsolatban az egyik diákom önreflexiós esszéjének záró-összegző mondatai. Hátborzongatóan hasonlót éreztem harminc évvel ezelőtt, amikor én magam kezdtem részt venni közösségi szolgálatban. Először kiscserkészként végeztem közösségi szolgálatot elsősorban azért, hogy minél magasabb rangot kaphassak, de ez hamar átfordult a fent említett érzésbe – egyszerűen jó volt adni. Több száz projekttel a hátam mögött úgy érzem, itt a megfelelő idő, hogy megosszam tapasztalataimat.

Körülbelül húsz évvel ezelőtt, tanári pályafutásom kezdetén elhatároztam, hogy mindenképp  megértetem diákjaimmal, hogy mit is jelentenek az állampolgári jogok, és felelősségek, és mindezt a közösségi szolgálaton keresztül, ahogyan az velem is történt fiatal önkéntesként. Így első éves tanárként be is vezettem az „Állampolgári projektet”. Szándékosan választottam ezt a címet a „Közösségi szolgálati projekt” helyett, hogy jobban belesimuljon a tantervbe. Nem tudtam olyan tanárokról, akik hasonló alternatívát ajánlottak volna a diákjaik számára, így az elején egy teljesen új lehetőséget kínáltam a diákjaim számára. Az évek során azonban a közösségi szolgálaton keresztül való tanítási modell széles körben elfogadottá vált, így elhagytam az én alternatívámat.

Elhagyni egy alternatívát azonban nem jelenti azt, hogy kevesebb választási lehetőség marad a fiatalok számára. Elengedhetetlen, hogy annyi választási lehetőséget építsünk be az önkéntes projektekbe, amennyit csak lehet. Ez egyszerre ad teret a diákoknak, és biztosítja a kontroll érzését. A diákok még azt is megválaszthatják, hány órát szeretnének teljesíteni, a különböző óraszámhoz pedig osztályzatok vannak rendelve. Nyolc óra „A” osztályzatnak felel meg, 6 óra „B”-nek, és így tovább. A jegy jelentősége nagyjából megegyezik egy fontosabb dolgozatéval. Tapasztalataim alapján a legtöbb diák „A” osztályzatra hajt.

Három szakasza van a közösségi szolgálati projekteknek: (1) a tervezés, (2) a tevékenység maga és (3) a reflexió. Minden fázis egyformán fontos és szükséges. A tervezés a feladat tisztázásával kezdődik. Ez az a pont, amikor megbeszéljük a közösségi szolgálat jellemzőit. Általában heves vita tárgya a közösségi szolgálatba tartozó tevékenységek besorolása. Azonban én a munkám során szeretek úgy gondolni erre, mint egy skálára, aminek egyik vége egy egyszerű tevékenység, például a szemétszedés, a másik vége pedig a teljes értékű közösségi szolgálat, amikor egy csoport azonosítja a közösség egy problémáját, és tervet dolgoz ki a megoldására. Lehetne példa erre egy olyan a diákok által szervezett kampány, amely támogatja az iskolai menük egészségesebbé tételét. Diákjaimat eddig sikeresen buzdítottam a két véglet közötti elhelyezkedésre. A feladat szempontjából nem hiszem, hogy bármelyik véglet előbbre való a másiknál, csupán más felfogás húzódik meg mögöttük.

Ebben a szakaszban az is fontos, hogy tisztázzuk, mi számít közösségi szolgálatnak és mi nem. Például a diákok nem számolhatják el a családtagoknak, a szomszédoknak vagy az egyháznak vagy magán kluboknak nyújtott segítséget közösségi szolgálatként. A szemétszedés óraszáma is maximum két óra lehet. Az ilyen jellegű szabályokat a helytelen időbeosztás elkerülése érdekében hoztuk. Természetesen bíztatom a diákjaimat arra, hogy segítsenek a szüleiknek, szomszédjaiknak, és az egyháznak, de ez nem számít bele a közösségi szolgálatba. Ezen kívül konzultálunk, amennyiben nem tudják besorolni a kérdéses tevékenységet. Általában minden ötletüket támogatom, de maximalizálom két órában konzultációra szánt időt.
           
A feltételek tisztázása után a következő lépés az ötletgyűjtés. Először megkérem a diákjaimat arra, hogy készítsenek listát képességeikről és érdeklődési körükről. A legjobb ötletek a diákok érdeklődési körén és tehetségén alapulnak. Zenei és tánc tehetséggel megáldott diákok jótékonysági műsorokat állítottak össze, az asztalos mesterségben élen járók pedig a közeli parkban padokat készítettek a régiek helyére. 10 konkrét, potenciális projekt ötletet kell megnevezniük. Ragaszkodom ahhoz, hogy ezt a bűvös számot elérjék, mivel többségük hatot, nyolcat viszonylag könnyen felsorol, de az utolsókon sokat rágódnak. Azonban sokszor ezek lesznek a legértékesebb, legkreatívabb és leghasználhatóbb ötletek.

A következő fontos és néha kihívásnak számító lépés a megvalósításhoz szükséges lehetőségek megtalálása és koordinálása. Ezt a fázist nagyban befolyásolja a diák személyisége és a szülő részvétele. Itt változtattam a legtöbbet az évek során. Kezdetben úgy hittem fontos, hogy a diákok kezdeményezzenek, és csináljanak mindent maguktól, azonban rájöttem, hogy ez hatalmas visszahúzó erő lehet egyes diákok számára. Most inkább bemutatok korábbi projekteket és biztatom a diákokat, hogy osszák meg információikat és a lehetőségeiket a többiekkel. Vannak régi kapcsolataim például a városi hulladékkezelő irodával és egy állatvédő csoporttal, akik minden évben kiárusítást szerveznek. A tanteremben egy táblán rendszerezzük ezt a sok információt. Arra ösztönzöm a diákokat, hogy segítsenek egymásnak, és adott esetben kérjenek segítséget a szüleiktől.
           
A következő szakasz a közösségi szolgálati tevékenység megvalósítása. Habár 10 hét áll a diákok rendelkezésére, hogy teljesítsék a maguk által kitűzött óraszámot, az utolsó pillanatban általában elcsúsznak az idővel. Mivel azok a diákok, akik barátokkal együtt, csapatban dolgoztak sokkal elégedettebbek a végeredménnyel, együttműködésre biztatom őket. Fontos követni, hogy mennyi időt töltöttek a diákok a tervezéssel, utazással a projektjük megvalósításához, de ez az idő nem haladhatja meg a teljes projekt időtartamának 10-15%-át.  Egyes programok több időt, tervezést vagy felkészítést igényelnek, ezekben az esetekben kivételt tehetünk. A legtöbb diák három-négy különböző projektet csinál végig annak érdekében, hogy elérje a kitűzött óraszámot. Ez rendben is van, mivel lehetőséget ad különböző dolgok, problémák megismerésére.  A diákokat arra is biztatjuk, hogy olyan ötleteket valósítsanak meg, amiknek van helyi és globális jelentőségük is. Sok diák dönt úgy, hogy pénzért dolgozik valahol, és utána ezt a fizetségét ajánlja fel egy jó ügy érdekében. Általában ezt én nem támogatom, csak akkor engedem, ha valóban az ő tudásukra és képességeikre van szükség a munka során. Viszont követelmény, hogy a minimálbért elérjék.  A diákok adományozhatnak tartós élelmiszert, például rizst, hogy segítsék az éhezőket a legrászorultabb helyeken a freerice.org honlapon. Ez az idő maximum két óra lehet. A megvalósítás ideje alatt arra bíztatom diákjaimat, hogy osszák meg tapasztalataikat egymással. Elképesztően sokszínű tevékenységeket tudnak a diákok kitalálni a közösség segítése érdekében.

A közösségi szolgálati tevékenység legutolsó és legfontosabb része a reflexió. A legtöbb általam ismert iskolában a diákoknak csak egy összegző táblázatot kell a szolgálat végén kitölteniük, és semmilyen más jellegű élménybeszámolót, reflexiót nem kérnek tőlük. Ez nagy hiba, nem tesz jót a diákoknak. Én rövid esszét iratok diákjaimmal. Egy ilyen esszé segít abban, hogy a projekt minden oldalát végig gondolják és feldolgozzák az élményeiket. Ezek az esszék nem hosszúak és csak a negyedét teszik ki a munkájuknak. Be kell mutatni a projektjüket, azt hogy milyen tevékenységeken keresztül segítettek az adott közösségen, és le kell írniuk, hogy mit tanultak a tapasztalataikból. Ezen kívül ki kell térniük arra is, hogy hogyan kezelték őket a közösségben és hogy hogyan érezték magukat a projektben. Az esszéket olvasva büszke vagyok, mivel a diákokat gyakran mélyen megérinti a közösségi szolgálat szellemisége. A diákoknak párokban is be kell mutatniuk a munkájukat. Mivel nem tudják előre, hogy az adott nap ez a feladat vár rájuk, általában először idegesek lesznek. Párokban megbeszélik élményeiket, elmondják egymásnak projektjük részleteit, majd bemutatják azt az osztálynak és válaszolnak egymás vagy az én kérdéseimre. Ez remek alkalom a gondolatok és élmények megosztására, valamint pozitív élmény a diákok számára. Ekkor van lehetőségem megítélni, hogy mennyire vették komolyan a feladatot. Ennyi év után már könnyű megmondani, hogy mikor vette valaki félvállról a feladatot.
Amióta csak foglalkozom közösségi szolgálat projektekkel, mindig ez a feladat kapta a legpozitívabb visszajelzést a diákoktól. Az év végi diákértékeléseknél* mindig jóval a többi óra elé helyezik és a legszórakoztatóbb feladatként, a legjobb tanulási tapasztalatként írják le. Sok szülőt is felbátorítja a feladat. 2012 júniusában kaptam egy levelet az egyik anyukától, amiben többek között a következőt fogalmazta meg: „Szeretnénk azt is megköszönni, hogy megszervezte a közösségi szolgálatot. Olyannyira felkeltette a lányom érdeklődését, hogy még mindig erről beszél. Nagyon izgatottan várja az első önálló projektjét ezen a nyáron, mert még mindig az ön által beleültetett szenvedély hajtja. Köszönjük, hogy a diákokat érzékenységre, empátiára, figyelemre, részvételre tanította, egyszerűen megmutatta, hogyan lehet jobb emberré válni.”

Fordította: Glatz Dorottya


* * Az USA-ban az év végén a diákok is értékelik a munkát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése