Szólj bele!



A munka világa 3D-ben* avagy tudnak-e eleget a diákok arról, ami rájuk vár

Ebben a tanévben immár harmadszor jelentkezik a DIA 3D programja a Szólj bele! konzultáció helyben vitakultúra-fejlesztő programmal, aminek elsődleges célja, hogy minél több középiskolás diák szerezzen saját tapasztalatot a kulturált vitázás terén, és minél több pedagógus rendelkezzen a vitakultúra-fejlesztéshez szükséges tudásokkal és készségekkel.

A DIA disputa stábja novemberben bejárta az országot. 7 különböző városban jártunk, hogy ebben az évben a munka világáról, valamint a munkavállalás és az iskola kapcsolatáról beszélgessünk fiatalokkal, pontosabban, hogy rávegyük őket, beszélgessenek egymással a témáról, kérdezzenek, kérdőjelezzenek meg tévhiteket, nyíljanak meg.

A délelőtti izgalmas és kreatív foglalkozások során a fiatalok megfogalmazták, hogy szerintük mi szükséges a sikeres munkavállaláshoz, valamint, hogy ebben mekkora, és milyen szerepe van az iskolának. Mindezt persze nem szokványos keretek között tették, hanem vitázva. Egymást végighallgatva, a másikkal együttműködve, és érvekkel kellett meggyőzniük egymást arról, hogy például a jó megjelenés, vagy a kapcsolatok megléte a fontosabb ahhoz, hogy valaki munkát kapjon ma Magyarországon. Jórészt egyet értettek abban, hogy a használható nyelvtudás legalább egy idegen nyelven elengedhetetlen ahhoz, hogy ma munkát találjanak. Azonban voltak témák, amelyek, komoly dilemmát okoztak, mint például a szakma/OKJ képzés kontra diploma kérdése. Az esetek többségében a diákok meg tudtak egyezni abban, hogy valamilyen szakmai végzettségre mindenképpen szüksége van az embernek ahhoz, hogy sikeres munkavállaló legyen. A vita csúcspontja mindig az volt, hogy vajon mivel lehet sikeresebb ma az ember: kétkezi szakmával, vagy felsőfokú végzettséggel. Ebben a témában egyik esetben sem sikerült dűlőre jutniuk. Feltűnő volt, hogy a fiatalok nincsenek tisztában sem azzal, hogy ma Magyarországon a munkaerőpiacon mire van kereslet, és mire nincs, sem azzal, hogy bizonyos végzettséggel mit tudnak majd kezdeni azon a bizonyos „piacon”. 
Ebben volt segítségükre a szakértői kerekasztal beszélgetés, aminek keretében  valós párbeszédet teremtettünk a diákság és a témában jártas helyi döntéshozók, vállalatvezetők, vállalkozók és a felsőoktatási intézmények között. Itt a diákok feltették konkrét kérdéseiket, felvetették dilemmáikat a továbbtanulással, munkavállalással, esetleges külföldre távozással kapcsolatban. A beszélgetésre meghívott vendégek pedig örömmel válaszoltak a feltett kérdésekre, tanácsokat adtak a diákoknak, hogy mit lenne érdemes csinálniuk középiskolai tanulmányaik után. Az önkéntesség fontossága, valamint a változtatás lehetősége sokszor újdonságként hatott a diákságra. Nem gondolták volna, hogy az önkéntes tevékenység sokat számíthat az önéletrajzban, valamint meg voltak győződve arról, hogy ha már egyszer eldöntötték, hogy milyen szakmát tanulnak, akkor az tényleg a következő 40 évre szól, és irányt váltani nem ér. Pedig nagyon is ér, sőt szükséges! – hangsúlyozták a kerekasztal beszélgetők.

Elmondhatjuk, hogy egy újabb nagyon sikeres sorozatot tudhat maga mögött a DIA 3D stábja, amit jól érzékeltet az egyik résztvevő diák megjegyzése: „Megtanultam, hogy minden embernek más a véleménye, a vitatkozás új értelmet nyert a számomra”.

A Szólj bele! program három fő egységből áll: a résztvevő pedagógusok ősszel egy négynapos disputa tanár-továbbképzésen vettek részt, majd megvalósult a 7 regionális vitanap, a második félévben pedig egy pályázati program keretében nyújtunk szakmai és anyagi segítséget a tanárok és tanítványaik által megálmodott helyi vitaeseményekhez. A programot a Nyílt Társadalom Intézet Ifjúsági Program, valamint az Európai Bizottság Fiatalok Lendületben programja támogatja.

Benkő Flóra, projekt koordinátor




* 3D = dilemma, disputa, demokrácia, bővebben: http://3d.i-dia.org/


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése