Ebben
a tanévben immár harmadszor jelentkezik a DIA 3D programja a Szólj bele! konzultáció
helyben vitakultúra-fejlesztő programmal, aminek elsődleges célja, hogy minél
több középiskolás diák szerezzen saját tapasztalatot a kulturált vitázás terén,
és minél több pedagógus rendelkezzen a vitakultúra-fejlesztéshez szükséges
tudásokkal és készségekkel.
A DIA disputa stábja novemberben
bejárta az országot. 7 különböző városban jártunk, hogy ebben az évben a munka
világáról, valamint a munkavállalás és az iskola kapcsolatáról beszélgessünk fiatalokkal,
pontosabban, hogy rávegyük őket, beszélgessenek egymással a témáról,
kérdezzenek, kérdőjelezzenek meg tévhiteket, nyíljanak meg.
A délelőtti izgalmas és kreatív foglalkozások során a fiatalok megfogalmazták, hogy szerintük mi szükséges a sikeres munkavállaláshoz, valamint, hogy ebben mekkora, és milyen szerepe van az iskolának. Mindezt persze nem szokványos keretek között tették, hanem vitázva. Egymást végighallgatva, a másikkal együttműködve, és érvekkel kellett meggyőzniük egymást arról, hogy például a jó megjelenés, vagy a kapcsolatok megléte a fontosabb ahhoz, hogy valaki munkát kapjon ma Magyarországon. Jórészt egyet értettek abban, hogy a használható nyelvtudás legalább egy idegen nyelven elengedhetetlen ahhoz, hogy ma munkát találjanak. Azonban voltak témák, amelyek, komoly dilemmát okoztak, mint például a szakma/OKJ képzés kontra diploma kérdése. Az esetek többségében a diákok meg tudtak egyezni abban, hogy valamilyen szakmai végzettségre mindenképpen szüksége van az embernek ahhoz, hogy sikeres munkavállaló legyen. A vita csúcspontja mindig az volt, hogy vajon mivel lehet sikeresebb ma az ember: kétkezi szakmával, vagy felsőfokú végzettséggel. Ebben a témában egyik esetben sem sikerült dűlőre jutniuk. Feltűnő volt, hogy a fiatalok nincsenek tisztában sem azzal, hogy ma Magyarországon a munkaerőpiacon mire van kereslet, és mire nincs, sem azzal, hogy bizonyos végzettséggel mit tudnak majd kezdeni azon a bizonyos „piacon”.
Ebben volt segítségükre
a szakértői kerekasztal beszélgetés, aminek keretében valós párbeszédet teremtettünk a diákság és a
témában jártas helyi döntéshozók, vállalatvezetők, vállalkozók és a
felsőoktatási intézmények között. Itt a diákok feltették konkrét kérdéseiket,
felvetették dilemmáikat a továbbtanulással, munkavállalással, esetleges
külföldre távozással kapcsolatban. A beszélgetésre meghívott vendégek pedig
örömmel válaszoltak a feltett kérdésekre, tanácsokat adtak a diákoknak, hogy mit
lenne érdemes csinálniuk középiskolai tanulmányaik után. Az önkéntesség
fontossága, valamint a változtatás lehetősége sokszor újdonságként hatott a
diákságra. Nem gondolták volna, hogy az önkéntes tevékenység sokat számíthat az
önéletrajzban, valamint meg voltak győződve arról, hogy ha már egyszer
eldöntötték, hogy milyen szakmát tanulnak, akkor az tényleg a következő 40 évre
szól, és irányt váltani nem ér. Pedig nagyon is ér, sőt szükséges! –
hangsúlyozták a kerekasztal beszélgetők.
Elmondhatjuk, hogy egy újabb nagyon sikeres sorozatot tudhat maga mögött a DIA 3D stábja, amit jól érzékeltet az egyik résztvevő diák megjegyzése: „Megtanultam, hogy minden embernek más a véleménye, a vitatkozás új értelmet nyert a számomra”.
A
Szólj bele! program három fő egységből áll: a résztvevő pedagógusok ősszel egy
négynapos disputa tanár-továbbképzésen vettek részt, majd megvalósult a 7
regionális vitanap, a második félévben pedig egy pályázati program keretében
nyújtunk szakmai és anyagi segítséget a tanárok és tanítványaik által
megálmodott helyi vitaeseményekhez. A programot a Nyílt Társadalom Intézet
Ifjúsági Program, valamint az Európai Bizottság Fiatalok Lendületben programja
támogatja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése